ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНЯ ЯК ОСВІТНЯ ТЕХНОЛОГІЯ
Педагогічна майстерня - це форма навчання дітей і дорослих, котра створює умови для сходження кожного учасника до нового знання та нового досвіду шляхом самостійного або колективного відкриття.
Основою відкриття в будь-якій сфері знань, включаючи самопізнання, у майстерні є творча діяльність кожного й усвідомлення закономірностей цієї діяльності. У майстерні побудова знань може бути представлена так: творчий процес - творчий продукт - усвідомлення його закономірностей - співвіднесення отриманого з досягненнями культури - корекція своєї діяльності - новий продукт і т. д.
У майстерні досягається максимальне наближення до реального досвіду істинно наукового або художнього збагнення світу, тому що кожний її учасник рухається від усвідомлення особистого досвіду до досвіду національної й загальнолюдської культури у вільній діяльності. Ця діяльність імітує метод «проб і помилок», але реалізується за суворими правилами майстерні, що й гарантує морально-валеологічну охорону кожного. Усередині ж установлених рамок усім учасникам надається право вільного вибору. Це і створює умови, необхідні для творчості.
Іншою особливістю майстерні є реалізація ідеї діалогу в усіх його аспектах. Відбувається обмін думками, знаннями, творчими знахідками між учасниками майстерні, чому сприяє чергування індивідуальної, групової діяльності та роботи в парах. Обмін відбувається також між досвідом кожного учасника, з одного боку, й ученим, художником, явищем культури в цілому - з іншого. Нарешті, іде внутрішній діалог кожного - із самим собою. На шляху до істини учень оцінює як свою точку зору, так і всі інші, починаючи розуміти, що істина - це ціле, що чужі свідомості не можна споглядати, аналізувати, визначати як об'єкти, речі - з ними можна тільки діалогічно спілкуватись.
Результатом роботи в майстерні стає не тільки реальне знання чи вміння, важливий сам процес збагнення істини та створення творчого продукту. При цьому найважливішою якістю процесу стають співробітництво та співтворчість - явища самоцінні.
Одна з чудових якостей майстерні - те відчуття свободи творчості та повноцінного життя, що переживають і запам'ятовують її учасники. Воно виключає сухий академізм і входить у духовний досвід людини, тобто стає частиною її культури. Із діючих педагогічних методів роботи майстерня наближається до дослідницьких і проблемних методів навчання.